Madár- és gyerekbarát kert az Arany János Általános Iskolában

madarbarat kert_Tesco plakat03-2

Az Arany János Iskola Szeged Rókus városrészben, panelházas övezetben helyezkedik el, ahová 743 tanuló jár. Az iskolát a rendkívül forgalmas Rókusi körút határolja É-ÉK-i irányból. Ez erős levegő- és zajszennyezéssel jár (2. melléklet), amit a faállomány nem képes mérsékelni. Így az udvar, ahol a tanulók a szabad idejüket, és sokszor a testnevelés óráikat töltik, nem biztosítja a gyermekek egészséges fejlődéséhez szükséges körülményeket. Egy faj gazdag, több szintű cserjesor viszont jelentős légszennyezés és zajcsökkentéssel járna az út irányából. Ezáltal az iskolaudvar (és a környező lakóövezet) levegőminősége néhány éven belül jelentősen javulhat. A kert ezen része a Tesco áruházhoz tartozó zöldfelülettel alkotna kis „zöldfolyosó” kapcsolatot, ami különösen fontos egy olyan városrészben, ahol a természet közeli élettér rendkívüli mértékben összeszűkült. A zöldfelület javítása összekapcsolva a madárvédelmi tevékenységgel remek környezeti nevelési lehetőséget kínál a lakótelepi gyerekeknek.

bird

Az iskola igen szegényes növényzetű, zaj- és levegőszennyezéssel terhelt kertjét sokkal szebbé, egészségesebbé és természet közelibbé szeretnénk változtatni. Ez közvetlenül javítja a gyermekek és az iskola minden dolgozója életminőségét, ugyanakkor a jótékony hatása nem „áll meg” az iskola kerítésénél, így a környékbeli lakosokra is kihat. A növényzet sokféleségének növelése önmagában is maga után vonja a madarak számának növekedését a kertben, mivel táplálékot és búvóhelyet találnak. Ezt tovább segítjük odúk kihelyezésével, téli etetéssel, nyári itatással és fészkelés elősegítésével (3. melléklet). Szárazságtűrő hazai fajokat választunk a telepítés során, ennek köszönhetően a kerítés menti növényzet 2-3 évig igényel fokozottabb gondozást, ezután a rendszer közel „önfenntartóvá” válik. Minden a kertben keletkezett zöld hulladék a komposztálókba kerül, ezzel folyamatosan utánpótoljuk a talaj tápanyagkészletét.

kids

A projekt minden mozzanatát közösségi összefogással valósítjuk meg és minden pontjához közvetlenül kapcsolható környezeti szemléletformálás. Az egyes kertszakaszoknak egy-egy osztály a „gazdája”, a búcsúzó 8. osztályosok az új első osztályosokra „hagyományozzák” a saját kertszakaszukat. A gyerekek a környezetük szebbé és egészségesebbé tételéért folytatott munka mellett számtalan ismeretet szereznek a madarakról, a komposztálásról, a talaj működéséről, fejlődik a növényismeretük, komplex szemléletet kapnak a környezetük ökológiai egyensúlyáról. A tevékenység során kinőhet egy kisebb közösség, akik (pl. szakkör formájában) nagyobb felelősség érzettel, tovább is fejleszthetik a projektet. Az iskolai környezet alakítása példa a tanulók számára, melyet − a családtagjaikat is bevonva − otthon is megvalósíthatnak, de a környékbeli lakosoknak is mintául szolgálhat. Ily módon a gyerekek szinte „észrevétlenül” a környezet-és klímatudatos szemlélet hatékony terjesztőivé válnak.

Minden vélemény számít!